Op deze website vind je uitgewerkte voorbeelden voor wanneer je geen afzonderlijke uren Artistieke vorming hebt. De voorbeelden sluiten aan bij de visie van het leerplan. Dit betekent dat de voorbeelden uitnodigen tot een interdisciplinaire aanpak tussen doelen uit diverse maatschappelijke domeinen. Het uitgangspunt hiervoor is dat een meer interdisciplinaire aanpak leidt tot een dieper en meer samenhangend inzicht in de leerstof.
De leerplandoelen Artistieke vorming kunnen op verschillende manieren aangereikt worden aan leerlingen. Met welk leerplan je aan de slag gaat, wordt bepaald door de keuzes die je school heeft gemaakt.
De leerplandoelen in de rubriek Artistiek en creatief staan gestructureerd in drie deelrubrieken: beschouwen, creëren en reflecteren.
Een echte creatieve opdracht gaat uit van een creatief proces. Tijdens het artistiek proces versterken beschouwen, creëren en reflecteren elkaar. Een creatief proces betekent niet noodzakelijk dat leerlingen eerst moeten beschouwen om vervolgens te creëren en ten slotte te reflecteren. Het is wel een iteratief proces waarin creatieve maak- en denkstrategieën centraal staan. Leerlingen nemen waar, interpreteren, experimenteren, werken uit, reflecteren, sturen bij, presenteren … Creëren betekent vormgeving onderzoeken zoals diverse technieken uitproberen, materialen combineren, met bouwstenen experimenteren. Het artistiek proces veronderstelt affectieve doelen zoals doorzetten, genieten, durf tonen, fierheid tonen (naar curriculum.nu).
Om dit te symboliseren gebruiken we een oneindigheidsteken.
De pedagogisch begeleiders MAVO hebben een padlet opgesteld met voorbeelden voor leren in samenhang vanuit het ordeningskader. De projecten artistieke vorming op deze site sluiten meestal aan bij de voorbeelden van de padlet. Indien het artistiek project voortbouwt op de voorbeelden van de padlet, heeft het dezelfde naam gekregen.